Öne Çıkan Yayın

Sahra'nın Ölümcül Kumları

Stresin Azaltılmasında Köpek ve Kedilerle Etkileşimin Rolü



Üniversite yılları zorludur. Girilmesi gereken dersler, sınavlar ve teslim edilmesi gereken ödevler vardır. Bunların dışında öğrencilerin, ödenmesi gereken faturalar gibi modern yaşamın getirdiği birçok sorumlulukları vardır. Bu yüzden, çoğu zaman gitmeleri gereken yarı-zamanlı bir işleri de vardır.
Birçok üniversitenin “Hayvana Kucak Strese Uzak” programı bulunmakta. Bu programın amacı öğrencilerin kedi veya köpeklerle vakit geçirmesine olanak sağlayarak gerginliklerini atmalarına yardım etmek.
Washington Devlet Üniversitesi’ndeki bilim insanları yakın zamanda yaptıkları deneyle ispatladı ki bu program sadece öğrencilerin ruh hallerini iyileştirmekle kalmıyor, vücutlarındaki stresin azaltılmasına da yardımcı oluyor.
WSU’nun İnsani Gelişme Departmanı’nda görevli Doç. Doktor Patricia Pendry “Kedi ve köpeklerle sadece 10 dakika etkileşimde bulunmanın bile büyük bir etkisi var.” dedi. “Çalışmamızda yer alıp kedi ve köpeklerle etkileşimde bulunan öğrencilerin kortizol (stres hormonu) seviyelerinde önemli bir düşüş gözlemledik.”
Pendry ve WSU’da yüksek lisans öğrencisi Jaymie Vandagriff deneyin sonuçlarını geçen ay AERA Open’da (Amerikan Eğitim Araştırmaları Birliği tarafından yayımlanan açık erişimli bir dergi) yayımladı.
Pendry’nin deneyi, öğrencilerin kortizol seviyelerindeki düşüşü gözler önüne seren, laboratuvar ortamı dışında yapılan ilk deney oldu.
Deneyde yer alan 249 öğrenci rastgele dört gruba ayrıldı. 1. gruptaki öğrencilere, küçük gruplar halinde bulunan kedi ve köpeklerle etkileşimde bulunmaları için 10 dakika verildi. Bu süre boyunca hayvanları sevmelerine, onlarla oyun oynamalarına, kısacası istedikleri gibi vakit geçirmelerine izin verildi.
Hayvanlarla çeşitli etkileşimlerin etkilerini birbirleriyle karşılaştırmak için, 2. gruptaki öğrenciler sıralarını beklerken kendilerine 1. gruptakilerin hayvanlarla vakit geçirmeleri izletildi. 3. gruba, deneydeki hayvanların fotoğraflarının bulunduğu bir slayt gösterisi izletilirken, 4. gruptakiler bekleme listesine alındı.
Öğrencilere birazdan hayvanlarla etkileşimde bulunabilecekleri söylendi ve gruptakiler, telefonları, okuyacak bir materyalleri olmadan, yani herhangi bir duygusal uyarıcıya maruz kalmadan 10 dakika boyunca sıralarını beklediler
Sabah yeni kalktıklarında katılımcıların her birinden tükürük örnekleri alındı. Bazı öğrencilerin kortizol seviyelerinin deneyden önce daha düşük veya yüksek olduğu göz önünde bulundurularak alınan örnekler işlendi. İşlenen verilere göre hayvanlarla direkt etkileşimde bulunan öğrencilerin kortizol seviyelerinde etkileşimden sonra kayda değer düşüş görüldü.
“Biz, öğrencilerin hayvanlarla vakit geçirmeyi sevdiğini ve bunun onların daha pozitif olmalarına yardım ettiğini de biliyorduk. Bizim asıl öğrenmek istediğimiz, öğrencilerin hayvanlarla olan etkileşimlerinin stres hormonlarını azaltıp azaltmadığını objektif bir yöntem kullanarak öğrenmekti ki azalttı da. Bu çok heyecan verici bir gelişme çünkü stres hormonlarının azaltılmasının, zamanla fiziksel ve zihinsel sağlığa önemli faydaları olabilir.”
Pendry ve takımı, 4 hafta boyunca hayvanlarla etkileşimde bulunmanın stresi önlemedeki etkilerini inceleyecekleri bir stres önleme programıyla çalışmalarına devam ediyor. İlk sonuçlar oldukça pozitif ve pozitif sonuçlar almaya devam ediyorlar.
Pendry, 4 hafta sürecek olan bu deneyin sonuçlarını yakın gelecekte yayımlamayı umuyor.

Kaynak: ScienceDaily

Yorumlar